Reklama
  • Poniedziałek, 7 marca 2016 (08:00)

    Jak zapobiegać otyłości u dzieci?

Nie przekarmiaj, wpajaj prawidłowe nawyki żywieniowe i zwracaj uwagę na to, czy w diecie malucha są wszystkie potrzebne składniki.

Tekst: Lucyna Pianko

Reklama

Kłopoty z utrzymaniem wagi w dorosłym życiu mogą być skutkiem stosowania nieprawidłowej diety podczas pierwszych 2-3 lat życia. Szczególnie ważne jest w tym kontekście początkowe 12 miesięcy. To wtedy programowany jest nasz późniejszy metabolizm. Jeśli coś pójdzie nie tak, przez całe życie będziemy się borykać z problemem nadwagi.

Okres pierwszych trzech lat jest też kluczowy dla kształtowania nawyków żywieniowych – wybieramy wtedy swoje ulubione smaki, a upodobań tych trzymamy się zwykle przez całe życie.

Rodzice mają bardzo duży wpływ na to, czy ich dzieci będą w przyszłości miały problem z nadwagą, czy nie. Wbrew więc temu, co się powszechnie sądzi, skłonność do przybierania na wadze to kwestia nie tylko genów.

Czego nie robić

✣ Przyrządzając mleko modyfikowane dla dziecka, nie dodawaj go więcej, niż napisano w przepisie, bo zwiększasz w ten sposób ilość białka w pokarmie. Badania wykazały, że za duża ilość białka podawana dziecku w ciągu pierwszych dwóch lat życia zwiększa ryzyko otyłości.

✣ Jeśli dziecko nie jest karmione wyłącznie piersią, nie podawaj mu jedzenia na każde żądanie – bo to prosta droga do przekarmienia. Maluch podczas pierwszych trzech lat życia powinien otrzymywać 5-6 posiłków dziennie. Łącznie z przekąskami.

✣ Podawanie słodkich napojów powinno być objęte absolutnym zakazem. To jedna z głównych przyczyn występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci.

✣ Nie dosalaj i nie dosładzaj posiłków dziecka. Z badań wynika, że około 90 proc. dzieci do trzeciego roku życia spożywa zbyt dużo soli, a 80 proc. zbyt dużo cukru. Dosalanie i dosładzanie rozwija u malucha upodobanie do smaków słodkich lub słonych w przyszłości – a to może się stać przyczyną kłopotów z utrzymaniem prawidłowej wagi.

Co robić: ✣ Pamiętaj, że maluch powinien spożywać pięć porcji warzyw dziennie. Produkty te są źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Niedobór niektórych z nich skutkuje nadmiarem kilogramów.

✣ Zadbaj o suplementację witaminy D. Jeśli lekarz jej nie przepisze, przypomnij mu o tym. Nawet modelowa dieta nie zapewni dziecku w naszym klimacie odpowiedniej ilości tej substancji. Jej niedobór może się stać przyczyną wielu problemów zdrowotnych, także otyłości w późniejszym wieku.

✣ W dziecięcym jadłospisie muszą się koniecznie znaleźć produkty zawierają ce żelazo, m.in.: mięso wołowe, rośliny strączkowe albo produkty wzbogacane żelazem oraz witaminą C (która wspomaga przyswajanie tego minerału).

Wśród dzieci otyłych i mających nadwagę jest dwukrotnie więcej maluchów z niedoborami żelaza niż w grupie dzieci o prawidłowej wadze.

Olivia

Zobacz również

  • Jak nie kupować prezentów dla dziecka?

    Po raz pierwszy staniesz przed zadaniem kupna prezentu dla małego dziecka? Chciałbyś kupić coś przydatnego ale boisz się, że będzie to nietrafiony podarunek? Przeczytaj nasz poradnik na temat... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.